tirsdag den 15. januar 2008

Duftenes pagode

En meget kold dag med regnfuld sejltur til Hoang Son bjergene, hvor vi besøgte ”Duftenes pagode” i en klippehule oppe på et bjerg.

I dag var endnu koldere end de foregående dage – i hvert fald under 15 grader. Vi købte billetter til en turbus til ”Perfume Pagoda” – duftenes pagode. Men turen begyndte med en times ventetid på bussen – lidt irriterende, men her i Vietnam er det standard, at man ikke skal regne med de tidspunkter, der aftales. Jakob har det nemt med sit ”Harder-kvarter” – det regnes ikke for noget her at være et kvarter forsinket.

Der var en lang køretur ud til den landsby vi skulle til. Nikolaj brugte en stor del af tiden med sin elskede PSP og LEGO Star Wars spillet.

Fra landsbyen roede en stærk kvinde os ud til bjerget, hvor pagoden ligger. Hun roede os alle fire samt guiden – og naturligvis sig selv – i en hel time. Og det i sådan en fart, at vi overhalede adskillige andre både.
Måske var det for at holde varmen, at hun havde så travlt. I hvert fald var det en meget kold og våd tur. Vi var godt kolde, da vi kom frem til foden af bjerget. Mens Jakob skaffede noget varm suppe, lykkedes det Jonas at falde, så lang han var, i en stor vandpyt.

Inden vi skulle op på bjerget var det frokosttid. Vi fik et ganske udmærket måltid mad. Ris og forskellige kødretter vi ikke helt kunne få en forklaring på, hvad var. Det var nu fint nok, og vi blev først lidt beklemte, da vi på vej om til toilettet opdagede, at der bag køkkenet stod tre bure – det første med kyllinger (fint nok), det andet med en hund (mon vi har spist hund?) og det tredje med en hel masse katte (kan man spise kat?).

Turen op ad bjerget tog vi med en svævebane og kort efter stod vi ved pagoden. Det er en klippehule med flotte klippeformationer og drypsten, hvor det første man møder er en imponerende klippeformation, der udgør det naturlige alter i pagoden. Inde i klippehulen var der blomster overalt og duften fra de mange blomster blandede sig med lugten fra et væld af tændte røgelsespinde.

Retur i Hanoi var det tid til at pakke for vores ophold i hovedstaden sluttede næste morgen. Jakob måtte af sted på moto efter vasketøj. På vejen forsøgte han at finde transport fra Hanoi til Hue. Desværre var både fly og de gode sovevognspladser (soft sleeper) udsolgt, så det viste sig noget vanskeligere at skaffe transport videre fra Hanoi, end vi havde ventet. På stationen fik Jakob fat i nogle nattogsbilletter i ”hard sleeper” kategorien. Så må vi se, hvordan det er, når vi skal af sted den 19. januar kl. 23 – der var desværre ingen ledige pladser på toget kl. 19, så vi skal holde børnene længe oppe den dag. Til gengæld er toget først fremme i Hue kl. 10 næste formiddag.

Det var sidste aften på vores kolde hotelværelse. Vi spiste nutellamadder på værelset til Nikolaj og Jonas' store tilfredshed. Og så fandt vi endelig ud af, hvorfor vi ikke kunne varme rummet op – et vindue vi ikke havde opdaget stod åbent. Sikke dejlig varmt, vi sov denne sidste nat.