tirsdag den 29. januar 2008

Genforenings-ekspressen

I dag gennemførte vi den sidste del af den lange togtur med genforenings-ekspressen. Vi har nu tilbagelagt samtlige 1760 km fra Hanoi i nord til Saigon i syd med genforenings-ekspressen.

Vi brugte formiddagen i poolen, for vi skulle først med toget kl. 13, så vi havde god tid denne formiddag. Vi tog en taxa til stationen – selv om det kan være en udfordring med taxachauffører uden selv basale engelsk-kundskaber. Hverken ord som ”train” eller ”railway” fik en klokke til at ringe hos taxa-chaufføren. Heller ikke tog-lyde gav bonus og til sidst måtte vi gennemføre en omgang ”tegn og gæt”, hvor Jakob tegnede tog og skinner, før chaufføren endelig lyste op i et smil.

Toget var en halv time forsinket – men det er jo egentlig ikke så ringe i betragtning af, at det kommer hele vejen fra Hanoi. Genforenings-ekspressen – som linien mellem Hanoi og Saigon hedder – åbnede kort efter afslutningen af den amerikanske krig, der jo genforenede de to dele af Vietnam. Toget som transportform fungerer glimrende her i Vietnam – i hvert fald, når man skal et sted på denne linie – der er ikke jernbane ret mange andre steder hen.

Vi har nu tilbagelagt hele den 1760 kilometer lange strækning fra Hanoi i nord til Saigon i syd. I et stræk tager turen knap 36 timer med eksprestoget – en del længere tid med de tog, der standser ved alle stationer.

Vi har brugt eksprestogene (SE1, SE3 og SE5) og bortset fra den første tur om natten fra Hanoi til Hue, så har vi købt soft-sleeper billetter hver gang. Det har været rigtig godt (måske lige bortset fra de seks timers forsinkelse fra Da Nang til Nha Trang). Der er fire senge i en kupe, så vi har fået vores egen med god plads til bagage og til os selv. Det var selvfølgelig særlig godt, når vi kørte om natten, men også en rigtig god idé på dagrejserne for man sidder fint i sengene og man kan bevæge sig lidt mere frit rundt end på et sæde. Billetterne er rimelige billige – det koster typisk under 100 kr for en soft-sleeper plads i et nattog, børn halv pris og selvfølgelig meget billigere hvis det kun er korte strækninger. Men alle transportformer i Vietnam er billige. Flybilletter er ikke meget dyrere (typisk omkring 50 $ pr. billet, men de bliver vist også hurtigt udsolgt) og busbilletter meget billige (5-15 $ for en nat eller heldags bustur). Vi har nu været glade for togturene og så er det lidt sjovt at have tilbagelagt hele turen fra Hanoi i nord til Saigon i syd med toget.

Vi har brugt togturene på at spille yatzy, læse, se film – og ikke mindst se på landskabet vi kører forbi. Turen i dag fra Nha Trang til Saigon bød også de første mange kilometer på frodige rismarker – men på et tidspunkt ændrede landskabet sig og vi så for første gang store områder, der lå uopdyrkede og øde hen.

Vi nåede frem til Saigon ca. kl. 21 – til en station fyldt mennesker og motorcykler. Vi tog en taxa den korte tur til hotellet (Lac Vien hotel), der ligger centralt men heldigvis nede ad en sidegade, så vi slipper for støjen fra den pulserende by.

Ingen kommentarer: