lørdag den 2. februar 2008

Phu Quoc

Vi ankom til Phu Quoc tidligt om morgenen efter en kort flyvetur. Her er herligt; dejlig varmt, flotte strande og stor swimming pool på vores hotel, hvor vi bor med udsigt til havet.

Vi begyndte dagen meget tidligt og stod op kl. 6. Der er godt nok kun 10 km til lufthavnen, men da det ikke er til at vide, hvor lang tid det tager, så kørte vi fra hotellet 6.30 og ankom som de allerførste til lufthavnen lidt i syv. Rach Gia lufthavn er bestemt ikke stor – der er kun afgange til Phu Quoc og Saigon – men der var dog en restaurant, hvor vi kunne få morgenmad. Desværre var der ikke andet end nuddelsuppe på menukortet.

Vi fløj planmæssigt kl 8 og landede 40 minutter senere på Phu Quoc, hvor vi blev hentet i lufthavnen af en bil fra hotellet (Sasco Blue Lagoon Resort). Desværre var vores værelse ikke klar så tidligt på dagen, så mens vi ventede på det tog vi en taxa op til byens marked. Vi har nu ellers set nok af lokale markedspladser på rejsen indtil nu, men vi skulle gerne finde noget saftevand eller æblejuice, så vi kan få Jonas til at drikke andet end vand. Vi fandt nu hverken saft eller juice, men kun endeløse hylder med flasker med den lokalt producerede fiskesovs og så de sædvanlige farvestrålende boder med alle slags frugt og grønt.
Samtidig farede vi vild og efter en lang gåtur endte vi pludselig ude i lufthavnen igen. Desværre var der ingen taxaer, men Jakob opdagede en bus fra nabohotellet, der var ved at køre fra lufthavnen med nogle gæster. Jakob bankede på ruden og snakkede med chaufføren, der virkede noget overrasket over, at se nogen der ikke kom inde fra lufthavnen men udefra. Men vi fik da et lift hjem – selv om han blev lige så overrasket, da vi så ikke gik ind på hotellet, men ud af lågen og ind på nabohotellet.
Til gengæld opdagede Mette, at den lille kiosk på vejen over for vores hotel havde æblejuice, så vi købte hele hendes lager (to liter). En komisk anvendelse af to timer, men vi fik da set markedet og i mellemtiden var vores værelser blevet klar. Vores værelse ligger lige ned til stranden med udsigt over havet – ikke dårligt. Til gengæld giver det et minus i karakterbogen (i hvert fald hos Nikolaj og Jonas), at der ikke er badekar.

Vi klædte straks om til badetøj og hoppede i swimming poolen for her er meget varmt. Det er poolen også – vandet er så varmt, at ikke engang Jonas synes det er koldt at komme i første gang. Vi badede lige til det var tid til afslapning og middagslur.

Efter Jonas havde sovet, var vi klar til at indtage stranden. Stranden er flot og vandet er lige så varmt som i poolen. Det minder helt om vores tur til Fiji, hvor vandet også var så varmt, at man næsten ikke synes, at man bliver kølet ned af at bade.

Vi skulle selvfølgelig bygge et sandslot, men på en eller anden måde endte det med et projekt, der gik ud på at grave et badekar. Jonas styrede slagets gang og gav os andre besked på at grave indtil alt sandet var væk. Så længe blev vi ikke ved, men vi fik da gravet et stort hul og resten af eftermiddagen løb børnene frem og tilbage mellem det lille badekar og det store badekar (havet). Vi badede indtil solen gik ned omkring kl. 18.