onsdag den 2. januar 2008

Ream Nationalpark

Vi sejler stille af sted på floden gennem mangroveskov, lægger til ved en øde strand og leder efter muslingeskaller og konkylier i vandkanten. På tilbagevejen møder vi en delfin inden turen går med tuk-tuk tilbage til Sihanoukville. Ream Nationalpark er imponerende og det eneste negative der er at sige om vores tur er, at vi ikke tog tidligere dertil.

I dag var første rigtige tur-dag. Den startede dog først efter frokost fordi vi først skulle lige en tur i poolen og på stranden inden vi skulle tjekke ud fra Sokha Beach Hotel. Vi ville gerne have en overnatning mere i Sihanoukville, men hotellet var hel fyldt op, så vi er i stedet flyttet til Golden Sand Hotel (som ikke ligger ved strand, hvilket navnet jo ellers kunne forlede en til at tro).

Ream ligger ca. 15 km fra Sihanoukville. Vi tog en tuk-tuk derud. Det er nok lige det længste man skal tage dem for efter ½ times kørsel var vi godt vindblæste og næsten døve af motorlarm og dytten. Det kostede os den formidable sum af 23 $ at blive kørt helt derud og retur igen 6 timer senere.

Ream er en lille landsby, hvor samlingspunktet er det hus der har elektricitet. En del af landsbyen ned til floden er bygget på høje pæle.

Vi henvendte os til Park Ranger stationen og lejede en båd med styrmand og guide (35 $) til en tur ned ad floden i omkring fem timer. Egentlig er turene lidt længere, men vi kunne ikke nå mere inden det blev mørkt. Så for at indhente, at vi først kom sent sejlede vi med ”speedbåd” (vi ville nok bare kalde det en jolle med påhængsmotor) det første stykke og gik så ombord i vores flodbåd. Det var nu egentlig en fordel at være lidt sent på den for så kom vi helt fri af de andre turister og havde turen helt ”for os selv”.

Vi fik snakket en del med guiden undervejs. Det første spørgsmål som vi har mødt mange andre end ham stille (ud over spørgsmål om vores børn) er ”hvor mange sprog taler du”. Nu kan hverken Mette eller Jakob jo prale af de store sprogkundskaber, men det er helt klart prestigefyldt her at kunne flere sprog – naturligt nok specielt engelsk. Og næsten alle er eller vil gerne i gang med et engelskkursus. Det samme gjaldt vores guide, der til februar skulle begynde på universitetet og læse engelsk – lige nu havde han travlt med at skrabe de 350 $ sammen som et semester på universitetet koster. Han gjorde store øjne da han hørte, at det var gratis, at gå på universitetet i Danmark – han troede alt i Danmark var dyrt. Og vi nænnede ikke at fortælle ham om SU. Hans store drøm – som mange sikkert desværre deler med ham – var at få en uddannelse og så komme væk fra Cambodia. Det gør det jo ikke nemt at bygge et land op.

Nå, men det var en rigtig flot tur. Vi sejlede langs og næsten ind i mangrovesumpe, nåede en lille tur ind i regnskoven til et udkigspunkt over floddeltaet. Dernæst sejlede vi videre ad floden og hilste på lokale fiskere, der står i vand til livet mens de tålmodigt kaster deres net.

Vi gjorde holdt ved en øde strand, hvor vi samlede flotte muslinger og konkylier og Nikolaj, Jonas og Jakob byggede sandslot. Vi snakkede om at nå en badetur også, men det blev kun Nikolaj, der nåede det – og det mere eller mindre ufrivilligt i sin iver efter at samle muslingeskaller i vandkanten.

På vejen tilbage svømmede en delfin rundt om båden og rejer og småfisk hoppede op ad vandet. Efter godt fem timer var vi retur ved ranger-stationen og vores tuk-tuk chauffør sad tålmodigt og ventede på os.